sobota, 7 sierpnia 2010

NAJLEPSZE kluski z dziurką, ala śląskie

Ojj czasem chodzą za mną takie kluski :) Od dłuższego już czasu korzystam z tego właśnie przepisu i raczej nie zamierzam go zmieniać, chociaż zazwyczaj jestem otwarta na nowe przepisy, ale ten w zupełności mi wystarczy.

Tajemnica tych pysznych kluseczek tkwi chyba w ugniataniu jeszcze ciepłych ziemniaków. Dzięki temu idealnie łączą się z masłem i wychodzą pusztste, zwarte i delikatne w smaku. Poza tym, przepis zawiera fajny sposób, by kluski się nie rozpadły - opisany w punkcie 7.




Składniki:

- 1 kg ziemniaków (ważymy obrane)
- 1 żółtko
- 1 łyżka dobrego miękkiego masła
- łyżeczka soli
- mąka ziemniaczana
 



Przygotowanie:
1. Ziemniaki obieramy, gotujemy w osolonej wodzie. Nie powinny jednak być rozgotowane.

2. Gdy będą już ugotowane, odcedzamy i przeciskamy ciepłe przez praskę.

3. Zostawiamy masę ziemniaczaną by trochę ostygła, jednak nie za bardzo, by później dobrze rozpuściło się w niej masło. Należy ostudzić tak, by swobodnie można było ugniatać rękami.

4. Jeszcze ciepłą masę wyrównujemy w misce, bądź garnku. Dzielimy na 4 części i wyciągamy jedną z nich. W puste miejsce wsypujemy mąkę ziemniaczaną - tyle by całkiem zapełniła "lukę". Wyciągnięte ziemniaki dodajemy spowrotem!

5. Dodajemy miękkie masło, żółtko i sół. Ugniatamy do gładkości.

6. Z ciasta formujemy kuleczki (leciutko spłaszczamy) w środku których robimy palcem dziurkę.

7. Wodę solimy i gotujemy. Płaską łyżkę mąki ziemniaczanej rozpuszczamy w 1/3 szklanki zimnej wody i wlewamy do wrzącej wody szybko mieszając. Woda powinna się leciutko gotować. (dzięki temu zabiegowi kluski się nie rozpadną, będą puszyste i zwarte ;) )

8. Wrzucamy kluski do wody, mieszając by nie przywarły do dna. Zazwyczaj wszystkie kluski gotuje się do wypłynięcia na wierzch wody. Te również. Najlepiej spróbować czy są już gotowe.

9. Najlepiej podawać z podsmażoną cebulką (jak na zdjęciu) lub z mięskiem, sosem mięsnym i kapustą czerwoną (wówczas sos fantastycznie wypełnia dziurki w kluchach).


6 komentarzy:

  1. hej hej wydawało mi sie ze dodawałam tu komentarz .. skasowalas? :(

    OdpowiedzUsuń
  2. nie, nic nie kasowałam! może jakieś problemy były i się nie dodał...
    Możesz dodać jeszcze raz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Napisałam ze to moje ulubione:) szczególnie z sosikieme wieprzowym:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszne kluseczki, robię podobne ale bez żółtka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo apetycznie wyglądają. Spróbujcie do nich jeszcze gorącego mleka. Rewelacja

    OdpowiedzUsuń
  6. zrobiłam dzisiaj, rewelacyjne te Twoje kluseczki :)

    OdpowiedzUsuń